Az AI képgenerátorok, mint például a Dall-E 2, képesek bármilyen témájú képeket előállítani pillanatok alatt. Néhány kreatív szakember aggodalmaskodik, míg mások szkeptikusak a hype-ot illetően.
Új korszak vagy veszély?
A Dall-E 2 és a társai új fejezetet nyitnak az AI-ban. Képesek lenyűgöző műalkotásokat létrehozni a legkülönbözőbb szürreális utasítások alapján, és az internet is beleszeretett ebbe a mémgyártó erőbe. A technológiai befektetők már látnak egy új „generatív AI” korszakot, és ez most már a videókra is kiterjed. De ne feledjük, hogy amíg a technológia virágzik, számos kreatív személy aggodalmat érez a jövőjük miatt. Az AI szerepe a kreatív iparágakban folyamatosan változik, és fontos, hogy etikusan és fenntartható módon történjen.
AI alkotások a művészeti világban
A Cosmopolitan magazin bemutatta az első AI által generált borítóját. Ez a lépés, amely az OpenAI és a digitális művész Karen X Cheng együttműködésének eredménye, szimbolizálja az AI kreatív potenciálját. Az AI megváltoztatja az alkotói folyamatokat, a szövegtől a képig, a beszédtől a zenéig. A hagyományosan emberi tevékenységnek tekintett területeken az AI újításai olyan mértékben zavarják meg a helyzetet, hogy szembe kell néznünk a gépi tudatosság fogalmával és annak következményeivel.
A művészet digitális másolata vagy a védjegyek lopása?
Az AI képes létrehozni új tartalmat adatbázisok alapján, így pixelenként alkot meg ‘új’ kutyát vagy akár stílusban ismert művészek utánzatát. A felhasználók szeretik ezt a kreatív potenciált, de néhány művész aggódik a jogtalan másolás miatt. Művésznevek előfordulnak a generátorok utasításaiban, ami gyakran védjegyi problémákhoz vezet. Greg Rutkowski, fantasy illusztrátor, már százezres veszteségekről számol be a generátorok használata miatt, és aggódik, hogy az ő művészete könnyen elveszhet az AI áradatban.
A művész további kirablása?
Az OpenAI a Dall-E 2 tréningadatát nem osztja meg, míg a Stable Diffusion nyílt forráskódú és adatmegosztó. A Spawning művészeti csoport létrehozta a „Have I Been Trained?” eszközt, amely lehetővé teszi a művészek számára, hogy megtudják, felhasználták-e munkáikat az AI tréningjeihez. A Stability AI együttműködésre nyitott, de a Concept Art Association kritikát fogalmazott meg a művészek beleegyezése nélküli tréningje kapcsán. Karla Ortiz, illusztrátor és a CAA tagja, ezt rablásnak nevezte.
A szellem kiszabadult a palackból
A Stability AI azt állítja, hogy új modelljeik tréningjénél figyelembe veszik a művészek igényeit, azonban a korábbi gyakorlatuk magánfotók és szerzői jogvédett művek felhasználását is magában foglalta. A cég által létrehozott DreamStudio tovább növeli az aggályokat, mivel az üzleti célú felhasználás és az adatok védelmének kérdéseit hozza felszínre. A jelenlegi helyzet előrevetíti az AI etikai normáinak szükségességét, hogy megvédjük az egyének és művészek jogait, anélkül hogy teljes mértékben a cégek belátására szorulnánk.
Demokratizálja vagy tönkreteszi az AI a művészetet?
Míg például az Egyesült Királyságban létrejövő törvényjavaslatok további szabadságot adnak az AI számára a szerzői jogokat sérthető művek felhasználására, a CAA az USA-ban aktívan küzd e tendencia ellen. Kérdés, hogy az AI vajon egyenlő versenyt jelent-e a kreatív művészek számára, vagy elnyomja őket?
Az AI képgenerátorok hozzáférést biztosítanak mindenki számára a művészetekhez – egyfajta demokratizációs folyamatot valósítanak meg, ahogy azt Emad Mostaque, a Stability AI alapítója kiemeli. Azonban, ha mindenki képes művészi alkotásokat létrehozni az AI segítségével, akkor felmerül a kérdés: milyen hatással van ez a kreativitás lényegére? Ösztönző erőként működik, amely bárkinek lehetővé teszi, hogy művészi képességeit fejlessze, vagy inkább homogenizálja a művészetet, megkérdőjelezve a kreativitás és az eredetiség értékét?
Kreatív segédeszköz vagy csak felületes csillogás?
Anna Ridler, ismert AI-művész szerint a Dall-E 2 varázslatnak tűnik az első találkozásnál, de kevésbé találta inspirálónak a művészi alkotáshoz. Inkább generatív adversarialis hálózatokkal (GAN) dolgozik, amelyek interakcióban működnek: az egyik új képeket generál, a másik pedig értékeli azokat a kitűzött cél szerint.
Az AI és a kreativitás kapcsolata számos vitát generál. Marcus du Sautoy, az Oxfordi Egyetem matematikusa szerint a Dall-E és hasonló AI képgenerátorok a kombinatív kreativitás legközelebbi megvalósításai, míg a Ridler által használt GAN-ek a transzformatív kreativitáshoz állnak közelebb, teljesen új stílusokban hoznak létre alkotásokat.
Ridler azonban kritikusan szemléli ezt a leegyszerűsítő kreativitás-definíciót. Az AI szerinte nem képes a művészet lényegére, az ötletek kifejezésére, az emlékek, gondolatok és érzelmek ábrázolására. „Az AI csak vizuálisan szép dolgokat hoz létre, de nem képes műalkotást teremteni, amely valódi emberi képességeket igényel”, zárja gondolatait.
Egybillió dolláros lehetőség vagy csak hype?
Az AI képességei korlátozottak, nem képes megérteni az ok-okozati kapcsolatokat. A „művész-pótlás” gondolata alábecsüli a művészi folyamatot, és félreérti a művészet lényegét. Dryhurst és Ridler arra figyelmeztetnek, hogy a média riogató narratívákat erősít fel, mint például egy művész, aki AI segítségével nyert meg egy állami vásár művészeti versenyét. Dryhurst szerint ez túlreagált.
Emad Mostaque, a Stability AI alapítója, szerint az AI képgenerátorok „intelligens média” részei, melyek hatalmas potenciált rejtő piacon mozognak. A Disney és a játékipar hatalmas költségvetésével példázza ezt. Mostaque szerint a tartalom interaktívabbá válik az AI modellek segítségével.
Megvalósulatlan milliárdos AI potenciál
AI képgenerátorok jelenlegi alkalmazásai a hétköznapokban terjednek, például a design, film- és belsőépítészeti tanácsadásban. Az Omdia elemzője, Mark Beccue, szkeptikus a számításokkal szemben, kérdőre vonva az AI eszközök konkrét használatát. Az Accenture analitikusa szerint ezek az eszközök potenciálisan felhasználhatók gépi tanulás algoritmusok képzésére, vagy játékfejlesztési folyamatok felgyorsítására. Azonban az AI képgenerátorok tényleges hozzáadott értéke még bizonyításra vár.